Gisteren deed ik het nog…
De jaren 70 door het oog van de reclame
10 juli t/m 24 oktober 2010
In de jaren zeventig schrokken we van beelden uit Vietnam, demonstreerden we tegen de neutronenbom, vochten we met de Mobiele Eenheid en smurfden we mee met Vader Abraham. Tussen de nieuwsfeiten door wilden we mee naar Japie, want daar hadden ze King Corn brood, was Meneer Jamin een huisvriend, rookten we nog zorgeloos Caballero’s (25 in een pakje!) en kregen we rode konen van een blote dame op een verkiezingsaffiche.
Advertenties en reclamespots gaven een geïdealiseerd beeld van de jaren zeventig, het decennium waarin we ineens geld en tijd hadden om buiten Nederland op vakantie te gaan, waarin we sommen maakten op een rekenmachine en de wijn- en bierconsumptie net zo hard omhoog schoot als het energieverbruik. Loeki de Leeuw werd geboren, en al snel ingezet om reclamespots op tv te verdedigen. Want Tweede Kamerleden, Rooie Vrouwen, journalisten en De Gewone Man hadden het niet zo op die wasmiddelenspotjes en hondenbrokkenreclames. Er werd een motie ingediend door twee ARP-Kamerleden om de publieke omroep reclamevrij te maken, terwijl de Rooie Vrouwen van de PvdA de rolbevestigende spots bekritiseerden met filmpjes waarin ineens de man aan de afwas stond.
Reclame in de jaren zeventig was uitleggerig, producten en diensten werden met lange teksten uitgelegd en aangeprezen. Soms waren advertenties en spotjes uitgesproken lelijk, of leken ze gemaakt in de jaren vijftig. Anderen waren vooruitstrevend, kunstzinnig haast waarbij je met een vergrootglas moest zoeken naar een logo. De jaren zeventig waren het begin van langlopende campagnes, bijvoorbeeld voor Grolsch (‘Vakmanschap is meesterschap’), Volnij (‘Namnamnam!’), Bokma (‘Schat….’) en Douwe Egberts (‘En dan is er koffie’). Werden spotjes en foto’s aanvankelijk nog door Engelsen en Amerikanen gemaakt, gaandeweg het decennium kregen Nederlandse cameramensen en lichttechnici het vak steeds beter onder de knie. Ook werd acteren in spots voor Bekende Nederlanders als Toon Hermans, Johnny Kraaijkamp en Kees Brusse steeds minder erg gevonden. Als het maar leuk was, humor werd steeds vaker ingezet in de reclame.
Gisteren deed ik het nog… is dankzij vele advertenties, affiches en tv-spots een feest der herkenning, maar propagandaposters gaven ook een minder geïdealiseerd beeld van de maatschappij van toen.
2019
- Bob Thissen
- Stille getuigen ( mini expo)
- Bladwijzers (mini expo)
2018
- Worl Press
- Under my skin
- Nijntje
- Reflections (mini expo)
- Kleuren bij de Beyart (mini expo)
2017
- This is where I live
- Kumulus Output
- Top or Topic
- This is where I live
- World Press 2017
- Kerkhoven leven (mini expo)
- Pril geluk (mini expo)
2016
- Struikelsteentjes
- KUMULUS OUTPUT 2016
- FE-MI-NI-NA / winnaar PIN YOUR PIC (mini expo)
- Vervaldatum
- World Press Photo 2016
- Nieuwe Oogst
- Vrijmoedig
- Wetenschappelijke illustraties ( mini expo)
2015
- "Gijsen, flikker op!"de bisschop en het ontstaan van Roze Zaterdag
- Augustus op het spoor
- Mieljaar!
- Alain Labolile- La Famille
- World Press 2015
- "Si , quiero"- Ja , ik wil!
- DE Mijnen (mini expo)
- Water is leven ( mini expo)
2014
- Nieuwe oogst
- Over Leven
- Onmogelijke neutraliteit
- World Press 2014
- Vikingen in de lage landen
- De Zaate Herremenie ( min expo)
- 200 jaar koninkrijk (mini expo)
2013
- Kikker is hier!
- Maria vol van genade
- Branding: Boy Bastiaens
- het weer op ..Japanse prenten
- World Press 2013
- Elise van Iterson Mini expo
2012
- World Press 2012
- Lezen met een Zacht G
- Allemaal glas
- Jan Hanlo - Mini expo (mini expo)
- Verboden Boeken
- Ruben L. Oppenheimer
- Pater Castorius: Herder van de Stokstraat
- Verbeeld theater op Japanse prenten
- Lezen en schrijven met Anne Frank
- Roel Meertens | De Stad (mini expo)
2011
- Check Check... One Two One Two
- Anders nog iets voor u?
- Onbehagen, winnaars van de Maastrichtse fotoprijs 2011
- Timmermanslogica 1986 / 2011
- World Press Photo 2011