Fotobond Limburg 2022

19 april – 9 oktober 2022

De tentoonstelling van de Fotobond Afdeling Limburg is nog te zien tot en met zondag 9 oktober! Dus niet zoals wordt aangegeven in bovenstaande banner, tot en met 1 oktober, maar een week langer. De Nederlandse Fotobond viert haar 100-jarig bestaan in 2022. Een mooie gelegenheid om de resultaten van de tweejaarlijkse fotowedstrijd van de Limburgse afdeling in Centre Céramique tentoon te stellen. Zo’n 130 Limburgse vrijetijdsfotografen stuurden bijna 400 foto’s in. Een deskundige jury selecteerde uit al deze inzendingen met recht ’The Best of…’. Er was geen thema verbonden aan de wedstrijd, u ziet in de tentoonstelling de mooiste beelden die de leden maakten: natuurfoto’s, portretten, verhalende fotografie, straatfotografie en nog veel meer.

Vanaf 19 april zijn de foto’s van de 45 winnaars te zien in Centre Céramique. Ook zijn dan de 1e, 2e en 3e prijswinnaars Limburg Foto 2022 bekend.

Winnaars:

Winnaar Leen Buijs met een actueel portret

Leen Buijs van de fotokring Echt won de eerste prijs voor een portret met de titel ‘Sad’. Hij fotografeerde een jonge vrouw achter een beregend raam. Haar hand drukt een vage afscheidsgroet uit. De jury bewonderde de sterke communicatiekracht van het beeld, de plastische belichting en het evenwichtig kleurenpalet. De blik van de vrouw is gericht naar iets dat buiten het beeld van de toeschouwer ligt. Waar zij naar kijkt lijkt ook onbereikbaar voor haar, uitgedrukt door haar plaats achter het glas. De jury prijst ook de actualiteit van het beeld. We leefden (en leven) in een intense en voor veel mensen zware tijd. Door het coronavirus zijn veel verliezen te betreuren geweest. Vaak moest het afscheid op afstand genomen worden. De foto is tevens een tijdsbeeld.

In het oog van de stier 

Maurice Smeets van FC De Sluiter uit Maasbracht veroverde een tweede plaats met zijn close-up van twee stierenogen. Het bijzondere van deze foto vindt de jury het feit dat hebt beeld zich niet meteen prijsgeeft, maar vraagt om beter te kijken. Twee glimmende ogen steken fel af tegen de vette krullen van de vacht van het rund, dat haarscherp gefotografeerd is. Op zijn kop zie je struikresten, die voor lichte kleuraccenten zorgen in deze verder heel monochrome plaat. De bijzondere inkadering benadrukt de kracht van de stier: vorm ondersteunt inhoud. De donkere blik van het beest vertalen we al snel naar agressie. Een opvallend beeld.
 
 
 

Activiteiten

Rond deze tentoonstelling is een activiteitenprogramma georganiseerd voor en door de leden van Fotobond Afdeling Limburg. Enkele van die activiteiten zijn ook voor niet-leden toegankelijk. Kijk op de websites van Fotobond Afdeling Limburg (voor leden fotobond) en Centre Céramique voor deze activiteiten. 

De Fotobond

De Fotobond verbindt landelijk honderden fotoclubs en individuele leden, en organiseert workshops, cursussen, lezingen, wedstrijden èn tentoonstellingen. Op deze manier tilt de bond de vrijetijdsfotografie van haar leden op een steeds hoger en professioneler niveau. De Fotobond Afdeling Limburg heeft bijna veertig clubs onder haar hoede, en organiseerde deze tweejaarlijkse wedstrijd ‘Limburg Foto’ voor de 26ste keer.

De jury

De Fotobond heeft Monique de Zwart als jurylid gevraagd. Zij studeerde 1 jaar Fotoreflectie aan de Fotovakschool in Amsterdam en is als docent, mentor en fotocoach verbonden aan Forum Beeldtaal en de Fotobond. 

Ook jurylid Louis Visseren is als bondsmentor verbonden aan de Fotobond. Hij werkt als bedrijfs- en familiefotograaf en is onder meer actief voor de stichting Make a Memory.

Hugo Thomassen is door Centre Céramique gevraagd als jurylid. Hij werkt voor meerdere internationale tijdschriften en campagnes. Hij won onder meer de Minimalist Photography Awards en de AAP Award World Wide. Dit jaar is hij uitgenodigd om deel te nemen aan de Biënnale in Venetië.

Stof

Jules Romans van FC Abedia uit Landgraaf werd geëerd met een derde prijs voor zijn bijzondere compositie en zijn spel met licht en schaduw. De foto is vanuit een hoog standpunt genomen. De voorgrond wordt ingenomen door een hagelwit en haarscherp gefotografeerd stuk stof van vermoedelijk een gordijn. Deze stof geeft alle detaillering prijs, maar het schaduwbeeld blijft amorf. Hierdoor ontstonden er meerdere tegenstellingen die de foto bijzonder interessant maken. Een filmisch beeld dat volgens de jury doet denken aan de klassieke zwart-wit films.